ذكرياتي فى القاهرة...وسهرة الطرب الاصيل !!!!

أبوطلال

"رئيس المشرفين"
طاقم الإدارة
طاقم الإشراف
ذكرياتى بالقاهرة ..

عبر قصتى (سهرة الطرب الاصيل )!!!!:eek: :mad:

القاهرة..جوهرة الشرق عاصمه المعز .كم اعشق هذه المدينه التى بها سحرالشرق واحبها. واحب ناسها البسطاء واهلها.
القاهرة مدينه تعج بالحياة الجلوس بمقاهيها القديمه متعه والمشى بشوارعها واسواقها يجعلك تكتب روايات لمختلف شرائح الناس
الذين يتزاحمون بشوارعها المزدحمه .انها القاهره المدينه التى لاتموت او ام الدنيا كما يسميها المصريون

اهلها يتمتعون بالروح المرحه وخفة الدم وحسن استقبال ومعاملة ضيوفهم فالابتسامه لاتفارقنى من دخولها حتى مغادرتها .
زياراتى للقاهرة متكرره وكثيره ومن سنوات طويلة فلدى بها اصحاب واصدقاء كثر من اهلها ..
او من اصدقائى ومعارفى الكويتيين ممن استقروا هناك من سنوات بعد تقاعدهم فى اقامه شبه دائمه.
اخر عهدى بالقاهرة فى بدايه هذا العام وعودتى منها بعد بدايه ثوره التغيير وساعود اليها ان شاء الله بعد نهايه شهر رمضان
الكريم وعيد الفطر السعيد بعد ان عادت الامور الى طبيعتها والامن والامان الى وضعه السابق .

سنة 2008 تقريبا كنت فى زياره للقاهره وكنت اسكن فى منطقة (المهندسين )
المنطقه التى يسكنها اغلبيه الكويتيين ممن يزورون القاهره من سنوات او يتملكون شقق بها .
وربما لوجود مبنى المركز الصحى الكويتى بها فى شارع شهاب .

كنت اسكن بشقتى الجديده بميدان لبنان فى شارع عبد العزيز جاويش المتفرع من ش النيل الابيض .
والذى يقع بأوله مطعم( فرحات )
الشهير بالحمام المشوى والمحشى .ومقابل العماره الهادئه التى اقطن بها وعلى بعد امتار قليله وفى نهايه الشارع كان هناك
مبنى اسفل العماره المقابل المقابله لنا به لافته صغيره كتب عليها (مطعم قصر السلطان ) وقت خروجى من السكن يكون
مرورى امام بابه.ولم يسبق لى دخوله ولكن العاملين به يعرفونى بحكم سكنى القريب منهم من شهور.

.
(مدحت )شاب باوائل الثلاثينات كان يقف بباب قصر السلطان هو ورفيقه ومهمته دعوه الناس المارين والزبائن والترحيب بهم
للدخول (تفضل ياباشا )(اهلا وسهلا يابيه )محاولا استدراج اكبر عدد من الزبائن للدخول للمطعم

استوقفنى اثناء خروجى لمقاهى الحسين ليلاواثناء مرورى وبعد السلام دار بينى وبينه الحوار الاتى :

مدحت :ليه بس كده ياسعاده الباشا ليه بس يااستاز محمد دحنا جيران والنبى اوصى بسابع جار ليه بس ماتشرفنا وتنورنا؟؟

انا :والله يامدحت انا مااحب اكل المطاعم بكثره او مع احترامى لمطعمكم احب اكل بمطاعم معينه محفوفه لاسباب صحيه
موناقص يصكنى اسهال او مغص او يلتهب القولون عندى من اكل مطعم مااعرفه .

مدحت :لا ياباشا انا مش قصدى على الاكل بس .داحنا اصل عندنا صاله فوق فى الدور الثانى فيها سهر وطرب
وفرفشه وميت فل واربعتشر .وعايزينك تنورنا وتشرفنا وحتنبسط .

انا : اهاه قصدك فوق عندكم ملهى غنائى ايه انا اشوف فوق اضواء وليتات حمر وزرق تلامض اثرى عندكم طقطقه !!.

بس يامدحت انا مو مال هالسوالف ومااحب السهر كثير وتدرى للسن احكامه وانت تشوفنى ارد مبجرللشقه لانى

مااحب ازعاج ودوخه الملاهى الليليه والردح وايوه ودق الطبول وشعللها ولعها وطرب وغناء هاليومين المليق والماجن

ممكن انا احب استمع الى الغناء والطرب الاصيل الهادى زى السيده ام كلثوم او عبد الوهاب وفريد الاطرش

او عبد الحليم وخاصه رائعته (قارئه الفنجان )او فيروزوالشحروره صباح او صاحب المقام الراقى القبانجى او ناظم الغزالى

وطلال مداح او عبدالله فضاله او المرحوم بوفهمى عوض الدوخى .!

وهؤلاء كلهم ماعدا فيروزوالشحروره صباح فى ذمه الله ولكن اغانيهم باقيه وخالده لانها اغانى من الطرب الاصيل .

مدحت :ايوه يااستاز محمد كلامك صحيح وصالتنا فى قصر السلطان مابتقدم الا الغناء والطرب الاصيل مش زى الهشك
بشك الملاهى الثانيه .تعال بس واسهر عندنا وحنعجبك وحاتسمع طرب اصيل هادى وحتنبسط اوى اوى .وانا حضبط لك الامور وعال العال .

انا :اوكى عيل دام جذى وعندكم طرب اصيل الليله اسهر عندكم يامدحت بعد عودتى من الحسين .

مدحت انفرجت اساريره اهلا اهلا تشرفنا ياباشا مستنيك الليله .مع السلامه

وحضر السواق الذى اتعامل معه عم مجدى واقلنى الى منطقه الحسين التى بها اسواق خان الخليلى ومقهى الفيشاوى الشهير

وجلست بمقاهى الحسين والتى تعج بالسياح من كافه دول العالم وكم يضحكنى منظر رجل اوربى جالس على مقهى الفيشاوى

يدخن الشيشه وهو يرتدى الغتره والعقال العربى على ملابسه الافرنجيه وبنطاله الجينز ومنظر السائحات العجائز الاجنبيات

وهن يدخنن الشيشه ويشربن الشاى الكشرى او الحمص المسلوق ومعهم المترجمين المصريين.

قروبات كثيره من كافه ارجاء العالم تجمعت فى قاهرة المعز التى بها سحر الشرق .

طلبت من السواق عم مجدى ان يعود لى مبكرا لكونى على موعد مع سهره للطرب الاصيل فى المهندسين

(عم مجدى )رجل طيب وبسيط اقترب عمره من الستين عام تعاملت معه من سنوات خلال زياراتى لمصر لطيبته وأمانته

ودقة مواعيده والتزامه لكونه قضى اكثر من نصف عمره كعسكرى بسلاح المدفعيه بالقوات المسلحة المصريه واحيل للمعاش

برتبه صول (وكيل ضابط ) وانتهى به المطاف للعمل كسائق تاكسى للاجره بشوارع القاهرة .

عم مجدى رغم طيبته الا انه بعيد عن الثقافه و(سوالفه وذكرياته اثناء الطريق تغثنى ).
فكلها لاتخرج عن الاطار العسكرى والحروب والسياسه التى لااحبذها او اتعاطها .كل حكاياته لاتخرج عن ذكرياته
وبطولاته واستبساله اثناء (حرب الاستنزاف او حرب اكتوبرواقتحام خط بارليف )حتى مللت من تكرار حكاياته .

اثناء عودتى مع عم مجدى من مقاهى الحسين مبكرا للعوده للمهندسين استعدادا لسهرتى مع الطرب الاصيل

دار الحوار الاتى بينى وبينه :

انا :يلا ياعم مجدى بسرعه خلنا نبدل ونكشخ للسهره اليوم وبكره تعال متاخر علشان نروح هضبه الهرم .

مجدى :ايوه يااستاز محمد ايوه كده ياسعاده الباشا اسهر وافرفش ورجع ايام زمان ايام كازينو الاريزونا وشارع الهرم

انبسط ياعم ده انت لسه شباب مش عارف ليه بس عامل زى العواجيز و وتبطل قعدات القهاوى اللى تجيب الهم

انا : ياعم مجدى لكل زمان دوله ورجال وللسن احكامه خلاص راحت علينا وكبرنا ولايصلح لنا السهر .

مجدى :يااستاز عجزت ايه ده انت لسه شباب (وماخلق الشباب الا للسهر )!!!!

انا مستغربا :شنو (ماخلق الشباب الا للسهر) انت شقاعد تخربط ياعم مجدى شنو هذى حكمه والا مقوله والا شنو؟؟

مجدى ضاحكا : والله مش عارف يابيه هى كده طلعت معايه !!

وصلنا للمهندسين وودعت مجدى بعد ان نقدته حساب مشاوير اليوم مع بقشيش طيب جعله يفرح ويتكلم زى الخواجات
وهو يودعنى(كوووووود نايت ياسعاده الباشا بيبااااااى ).

خرجت استعدادا لسهره الطرب الاصيل بعد ان حلقت وصففت شعرى و ابدلت ملابسى وارتديت البدلة وربطه العنق .واتجهت لقصر السلطان
استقبلنى مدحت مرحبا (اهلا اهلا منور ياسعادة الباشا ايه ده ايه الابهه دى كلها تفضل يااستاز محمد اوعا اوعا
ياواد وسع للباشا )قالها وهو ينهر زميله الذى كان يقف فى منتصف الباب.

دخلت الى قصر السلطان وياليتنى لم ادخله ؟؟
واثناء دخولنا فى الدور الارضى همس مدحت بأذنى(بعد اذن حضرتك بس حساب الدخوليه 200 جنيه لانى مزبط لحضرتك
طربيزه قريبه من البيست )نقدته ماطلبه مع علمى ان اسعارهم لاتتعدى 100جنيه
.
ولكن نحن جايين علشان ندفع ونستمتع بسماع الطرب الاصيل .
همس بانه ده بس حساب الدخول وافقته ودلفنا الى سلم صغير لنصعد للدور الثانى لقاعه الطرب الاصيل .

صعدت ودخلت قاعة الطرب الاصيل !!وياليتنى لم ادخلها !!

للموضوع تكمله وللحديث بقية .

يوم غدا سوف اروى لكم ماجرى من احداث فى تلك السهره الغريبه المشئؤمه.!!!

تقبلوا تحياتى :وردة:

عبدالله .

عضو بلاتيني
عجل علينا بالجزء الثاني الطرقي
ذبحني الفضول ههههههه
بس بصراحة اسلوب ولا اروع فعلاً احسدك عليه
استمتعت بالقراءة
وبإنتظار الجزء الثاني:وردة:

خيــال

عضو بلاتيني
متــابعــــة,,,,

ونــــنــــتظـــر,,الحكاية بتـــرقب!

لــ أسلوبك الممتع:وردة:

هدى الكويت

عضو بلاتيني
شنو الحلو في القاهـره !!
شـحـاذين, نصابين , حراميـه, استغلالين , انتهازين , ماكو كرامه امـام الجنيـه , قرقـه, ماكـو طبيعـه , ماكو ناطحـات سحـاب , ماكو مناظر خلابـه , ازعــــــــاج موطبيعي وزحمـه وتلـوث ( مدينة التلوث والضوضـاء ) , جو كـله ديزل , لايوجد احترام للسايــح ( يطفشون السياح على قولة وحده من السعوديات ), كل عمل وشيء يسونه يبون امامه مقابل, يبوقون الكحل من العين , احــد سواق التكاسي قال لنا بالحـرف الواحــد : هـو انتو مالقيتووش بلد تتفسحو فيه غير البلد الزباله ده !!! قلت بقلبي والله زين تعترفون ان ديرتكم زبالـه , شايفين نفسهم مادري على شنو وستين الف مره يرددون هالجمله مصر اتزكرت في القرأن 3 مرات , اقسم بالله العظيم مرو علي كثير فهيم حقد على الكويتين والخليجيــن + عـداوه مع شيء اسمه نظافـه ولا تصلح للعوايـــل فقط تصلح للشباب الي يدورون السهر والهيصــه
قــــــــــــــاهـــــــــــره = اســم عــلــى مســى = قاهره تقهر قهـــر تبـط الجبــــد العيشه فيها قاهـره
الوالــده عندهــا شقـه هنـــاك وانا رايحتلها كذا مره اقـول جــود تغيرت بس هم ماتتغير لوووووول لا واهم شي لمن قال لنا سايق التكسي المصري : مصر حتبقــى احسن من الامـارات بعد 5 سنــوات هههههه اي خي ران شاء الله والله وب الكعبــه لو مو 5 سنين لو تقعدون 50 سنه ماتوصلون ظفـر الامـــارات ارض الحــضــارات الله يحفظهــا
وعلى فكره الـكــويتين عيال ديرتي يروحون مصر بس ليش انهــا رخيصــــه مو من زود جمالهـا دول الــخــلـيـــج ولبــنـــان وبـــــــــــــــــــــس
لا ولا لمن نمدح مصر جدام واحد او وحـده من المصريين هههههه شنو يتقطعون ويعيشون الـدور مساكين صج صج عايشين الدور
لا وكلاا يقولون هالكلام حتى انا حفظته مصــر ام الدنيــا , مصــر ارض الكنانـــه, مصر بلد الفراعنـــه والحضـاره والنيــل , مصر اتزكرت في القرأن 3 مرات , احنى احسن منكـو يالكويتـــه , احنى الي حررناكــو يا الكويتـــه , اصلا الكويت مش باينـه عالخريطـــه , انتو عارفين انتو جايين هنا ليه علشان انتو معندكوش اماكن تتفسحو بيهـا , كوايته ناس هايفه مبتفكرش الا بالفلوس وخلاص , احنى الي عمرنا بلدكو وخرجنا اجيال نافعه ليكو انتو الي طلبتونـــا , جتكو قرف كوايته يهود الخليج عبيد الامريكـان , لا ودايما يسوون فتن بين الخليجين حسبي الله عليهم اقسم ب الله انا كويتيه و احب الخليج لان كلنا جيران وحبايب وناسيب وقرايب وزملاء عمل ودراسه واهم كله يبون يفرقون بينا ليش يبون يفرقون بيننا !! من الحره ومن القهــر
الحمدلله اننــــــي كـــــــــــــويـــــــــتــــــــــــــيه ( وخليجيـــــــــــــه)

Aragon

عضو ذهبي
افا يالطرقي افا..

مو حلوة انك تقول سالفة ولما غيرك يندمج تقطعها عليه!

الشعب يريد قصة الكازينو!

:وردة:

هدى الكويت

عضو بلاتيني
هوشات وطق تصير بسبب خلاف على مبلغ من المال على مبلغ 40 و50 جنيـه اي مايعـادل دينارين او دينارين ونص كويتي وجرايـــم قتل تحــدث بسبب مبالـغ قيمتهـا : 100 جنيه و200 جنيه و300 جنيـه !! استغفر الله ياربي الحمدلله على نعمـة الديموقراطيـه والحريـه والامــن والامــان والاطمئنــان والخير والـعـز والعطاء والمحبه والسلام والكرم والرخــاء والاستقــرار ( اللهم احــفــظ بلــدي الكويــت واميرهـــا وشعبهـــا من كل مكــروه ) قولو اميـن

هدى الكويت

عضو بلاتيني
هدى شفيچ طلعتي كل اللي بقلبچ ههههههههه

بس والله مالومچ انا جيت القاهره قعدت فيها اكثر من اسبوعين ومرو علي كانهم سنتين.

هههههههههه واي اسكت لو بتكلم صدقوني ما اخلص لي باجر انا رايحتها 6 مـرات اوقل مره قعدت فيها 3 اسابيع ( السبب الي يخليني اروح لها ان امي عندهـا شقـه سكن مجاني+ رخيصـه+ المجمع السكني الي احنى فيه كلاا كويتين وجمعه ولمه ) وكل مره اقول علا وعسى يتسنعون وماكو فايـده وياهــم يرفعون الضـغـــط ويجيبون المـرض قطيـعـه ومطاعهــم الله يديـــم النعمـــــــه استغفر الله ياربي اي شي ياكلون ( ياعمي كولو وخـلاص ) يكرهون شي اسمه نظافـــه وكلاا يقولون والنبي انا عايز اجي الكويت امي تقوله انزين خلاص لا تحن لجيتنا ( الي يسمعهم يقول امي مديرة الهجره ) قلت بقلبي احنى ناقصينكم بروحكم تارسين الديـره ولايعه جبدنـا منكم وانا صارلي لحد الحين 4 سنين ومو رايحتهـا
يشيبون شعر الـــراس والشحاذين مايروحون الا حق الخليجين لانهم يدرون ان المصريين مايعطونهم ويـه لا ومايقولون خليجين يستعبطون يقولون خلايجـــه يعني عشان احنى نقول مصاروه اهم يبون يقولون خلايجــه
وكلاا يمصخرون نفسهم عشان الفلـوس يهزءون نفسهم صج ماكو كرامـه
والله العظيم انهم غير محترمين كلاا فين الحلاوه ياست هانم وفين الحلاوه ياباشا واهم شي لمن يتحرش فيني مصري لووووووووووووووووووووووووووول ولك انا كـويـتــي ما اعطيه ويـه هالدور تبيني اعطيك ويه انت يالمصري قلو الريايل
اي صح والكهربـا كل اسبوع مايمر اسبوع الا والكهربا طافيـه وانا اخاف اركب اوصنصير كلاا اركب الــدرج استغفر الله عيشه قشـره الله يـعـز الكويت والسامــع يقـول اميـــــن
لا ولا لمن يقووول اصــل بصــو غزو بلد عربي لبلد عربــي دي جريـمــه لاتغتفر غزو صدام حسين للكويت جريمه لا تغتفر بس بصو اصل صدام حسين شهيـد يعني هوا راجل عربي ومسلم وماتنسوش انو كان بيستشهد ساعة ماكـان بينعـدم والامريكان كانو بيتخضو لما كان في حد بيسمعو سيرتو والامريكان عدموو في عيد الاضحى وما احترموش المسلمين الـــخ اوووووف قرقه قرقه لاعت جبــــــــــــدي :(

عــذوب

عضو بلاتيني
انطر الجزء الثاني بكل شوق
بس في بعض كلام >..........نفسي أسدأوووووو

اخت هدى نسيتي شغله >>>>>>>اقدع نااااااااااس .
لاتقولين كويتيه قولي له اي جنسيه ثانيه خليجيه يمدحها .......ويسفل بالكويتين
>>>>نعرفهم عدل اهل فول وطعميه وبطاطا مأليه :p

بخصوص المطاعم اي والله انچ صاجه اكلهم يسد النفس مرت رحت مطعم معروف ومنتشر عندهم اسمه المؤمن اذا ماني غلطان وطلبت وجبه اقسم بالله السمونه طول ايدي !!!! قلت يا الحبيب شلون باكلها هذي قال عادي ياعم كل الناس بتاكلها !! چان اقطها واطلع
..
والله ارجع الفندق اغسل وجهي بالصابون يصير لون الصابون اسود من التلوث والكربون .،
ومرة انسرق بوكي وانا حاطه بمخباي شلووون مادري !!
بس احسن شئ عندهم شيشه سلوم رحت مصر وانا ما ادخن رجعت الكويت ادمنت ع السلوم بسبتهم ههههههه بس الحمدلله تركته

هدى الكويت

عضو بلاتيني
انطر الجزء الثاني بكل شوق
بس في بعض كلام >..........نفسي أسدأوووووو

اخت هدى نسيتي شغله >>>>>>>اقدع نااااااااااس .
لاتقولين كويتيه قولي له اي جنسيه ثانيه خليجيه يمدحها .......ويسفل بالكويتين
>>>>نعرفهم عدل اهل فول وطعميه وبطاطا مأليه :p

اي اي لوووووووووووووووووووول دشي شوفي موضوع ب الشبكه السياحيه اسمه اسوأ دوله زرتها شوفي الاعضاء شقايلين عن مصر لووول لمن نقول لهم من السعوديه يقولون والله اقـدع ناس والكويته يهود الخليج عبيد الامريكان ولمن نقول من الكويت يقولون والله انتو اقدع ناس والسعوديين بيقولو ادونا شارع الهرم ونديكم شارع الحــرم وهذي السالفه ذكرها واحد من الاعضاء في موضوع اسوأ دوله زرتهـا بالشبكه السياحيه
انا دايما اقول بقلبي امبيـه هذيلاا من صجهم !! هذيلاا لو عايشين بالخير والعز والنعمــه الي احنى عايشين فيها جان شسوو ؟؟

هدى الكويت

عضو بلاتيني
بخصوص المطاعم اي والله انچ صاجه اكلهم يسد النفس مرت رحت مطعم معروف ومنتشر عندهم اسمه المؤمن اذا ماني غلطان وطلبت وجبه اقسم بالله السمونه طول ايدي !!!! قلت يا الحبيب شلون باكلها هذي قال عادي ياعم كل الناس بتاكلها !! چان اقطها واطلع
..
والله ارجع الفندق اغسل وجهي بالصابون يصير لون الصابون اسود من التلوث والكربون .،
ومرة انسرق بوكي وانا حاطه بمخباي شلووون مادري !!
بس احسن شئ عندهم شيشه سلوم رحت مصر وانا ما ادخن رجعت الكويت ادمنت ع السلوم بسبتهم ههههههه بس الحمدلله تركته

الله يـديــم النعــمــه انا ما اكل من المطاعم اكثر شي من البيــت قليل اكل من المطاعم لان الي مجرب وحاب انه يتسمم ويسويله غسيل معده ياكل من مطاعـمهــم
واذا على بوكك الي انباق قتلك اهم يبوقون الكحـل من العيــن
لا وتكاسيهم يمه يمه يمــــــــــــــــــــــه نتفق على سعر معين ولمن نوصل يغير كلامه يقووول لا انه كان على باله انه يبي ينزلنا براس العاير مايدري ان احنى نبي ندش داخـل !!!! لا وفي تكاسي يطولون الـــدرب عساس ياخذون فلوس زيـاده

عــذوب

عضو بلاتيني
هههههههههه ابو عبد الرحمن ذكرتني بتذاكري انسرقو بالقارب
المصيبه غاله
2 لمسرحيه و2 لمطعم عروس النيل اللي تطلع 3 ساعات
رحت المكتب اللي شرينه التذاكر قالو روحو للمكتب مال المطعم لانه ماجا وقت الحجز تطلع السفينه 12 بالليل
وانا عندهم الساعه 7 اول شي رفضو .بس مو على نور خليت اللي مايشتري يتفرج عليهم واجيب بوليس السياحه نشفو ريجي واقولهم (ما اتكلش اونطه ااااااه )ههههههه بدعت وزوجي معاي منطرم ساكت ما يعرف ياخذ حقه يقول انتي كافيه عليهم ودفعوني نص المبلغ كانت التذكره عشرين للواحد 4 تذاكر ب 8
المهم لحقت عليها .
ثاني يوم اللي هو المسرحيه سويت لهم فضيحه ونفس الطريقه نص المبلغ >اي ينصبو عليه قال

هدى الكويت

عضو بلاتيني
هههههههههه ابو عبد الرحمن ذكرتني بتذاكري انسرقو بالقارب
المصيبه غاله
2 لمسرحيه و2 لمطعم عروس النيل اللي تطلع 3 ساعات
رحت المكتب اللي شرينه التذاكر قالو روحو للمكتب مال المطعم لانه ماجا وقت الحجز تطلع السفينه 12 بالليل
وانا عندهم الساعه 7 اول شي رفضو .بس مو على نور خليت اللي مايشتري يتفرج عليهم واجيب بوليس السياحه نشفو ريجي واقولهم (ما اتكلش اونطه ااااااه )ههههههه بدعت وزوجي معاي منطرم ساكت ما يعرف ياخذ حقه يقول انتي كافيه عليهم ودفعوني نص المبلغ كانت التذكره عشرين للواحد 4 تذاكر ب 8
المهم لحقت عليها .
ثاني يوم اللي هو المسرحيه سويت لهم فضيحه ونفس الطريقه نص المبلغ >اي ينصبو عليه قال

كــفـــو عليـــــــج كـــويـــتــيـــه بنت عمــي ( حــرمــه عن 10 ريـــايـــل ) :) اهم ماينفع وياهم الا جذي وبصراحه برايي ان السياحـــه في الدول العربيه غلط كبير بأستثناء دول الخليــج ولبنــــان فقـــــــــــــط
فلوسكم خليها على قلبكم هذيلاا يسرقون الكحل من العين اووووووووووف منهم اوووف

عــذوب

عضو بلاتيني
اي اي لوووووووووووووووووووول دشي شوفي موضوع ب الشبكه السياحيه اسمه اسوأ دوله زرتها شوفي الاعضاء شقايلين عن مصر لووول لمن نقول لهم من السعوديه يقولون والله اقـدع ناس والكويته يهود الخليج عبيد الامريكان ولمن نقول من الكويت يقولون والله انتو اقدع ناس والسعوديين بيقولو ادونا شارع الهرم ونديكم شارع الحــرم وهذي السالفه ذكرها واحد من الاعضاء في موضوع اسوأ دوله زرتهـا بالشبكه السياحيه
انا دايما اقول بقلبي امبيـه هذيلاا من صجهم !! هذيلاا لو عايشين بالخير والعز والنعمــه الي احنى عايشين فيها جان شسوو ؟؟

ههههههههههه ياحلو سوالفج ياهدى مبين قاثينج .الله يعين يزهقون الواحد
والله الواحد يروح يبي يوسع خلقه يضايقون الواحد الديره الوحيده اللي رحت
لها وانقثيت جد .ياكبر فرحتي بالطايره الكويتيه يوم شفتها احس ردت روحي
هالاحساس بهالديره بس .انا قعدت 5 ايام وقزرت الباقي باسكندريه احس لنها اشرح شوي
بلا هالكربون اللي ذبحنا وانن الدنيا >طل ام الدنيا .
سوري اخوي الطرقي عفسنا موضوعك بس جد هيضت المشاعر الحزينه .:p

عــذوب

عضو بلاتيني
كــفـــو عليـــــــج كـــويـــتــيـــه بن عمــي ( حــرمــه عن 10 ريـــايـــل ) :) اهم ماينفع وياهم الا جذي وبصراحه برايي ان السياحـــه في الدول العربيه غلط كبير بأستثناء دول الخليــج ولبنــــان فقـــــــــــــط

امال ايه اعجبك هههههه قلبنا ريه وسكينه <<<<<<<لابقيتي تروحين بلغيني تراني احب اخدم:p
اه ياحلو لبنان ياحلو شعبها
طريتي علي شي(ن)في نفسي ليت الله يعد ذيك الايام
واروح لخويتي ام ذيب طيرة شلوه تطبخ لي اللي ابي
هذي مكانها على راس الارز ......ياني مشتاقه :(

هدى الكويت

عضو بلاتيني
ههههههههههه ياحلو سوالفج ياهدى مبين قاثينج .الله يعين يزهقون الواحد
والله الواحد يروح يبي يوسع خلقه يضايقون الواحد الديره الوحيده اللي رحت
لها وانقثيت جد .ياكبر فرحتي بالطايره الكويتيه يوم شفتها احس ردت روحي
هالاحساس بهالديره بس .انا قعدت 5 ايام وقزرت الباقي باسكندريه احس لنها اشرح شوي
بلا هالكربون اللي ذبحنا وانن الدنيا >طل ام الدنيا .
سوري اخوي الطرقي عفسنا موضوعك بس جد هيضت المشاعر الحزينه .:p

هههههه اي اي خلينـــا نشجـع السياحـــه بالخليج ونقوي اقتصـادنا بـ الامــارات ارض الحـــضارات + قـطــر دار الـعـز والفـخـر + البــحــريـن دار الــزيــن البحريـن + السعوديـه ارض الحرميـن +عمــان بلد الامان والاطمئنـــان + الـكــويــت احلـى واجمـل بيــت :) وخليجنــا واحــــــــــد

عــذوب

عضو بلاتيني
اشرايج بس ناخذ عموله بصراحه دوله من ادول الخليج انا ما ابلعها
اللي هي البحرين مانزلت لي من زور كلش
قطر وعمان شعبها ولاااااااا اروع كرم غريب وديرتهم حلوه
بشكل رهيب > هدى انا بتخصص بهالديرتين والباقي عليج
بصراحه ودي اكرر الزياره لهم

هدى الكويت

عضو بلاتيني
اشرايج بس ناخذ عموله بصراحه دوله من ادول الخليج انا ما ابلعها
اللي هي البحرين مانزلت لي من زور كلش
قطر وعمان شعبها ولاااااااا اروع كرم غريب وديرتهم حلوه