تقرير منظمة اللاجئين الدولية عن البدون بالكويت 2010

عبدالله فيروز

عضو بلاتيني / الفائز الثاني في مسابقة الشبكة الإجت
logo.jpg

تقرير منظمة اللاجئين الدولية عن البدون بالكويت 2010


الكويت ما زالت تماطل في حالات إنعدام الجنسية

12/5/2010

التوصيات :

1 - سمو أمير دولة الكويت والبرلمان ينبغي إضفاء الطابع الرسمي على تنفيذ خطة لتأمين الحقوق المدنية والسياسية من كل شخص من خلال تقييم شفافة لجميع حالات البدون العالقة ، بقصد منح الجنسية لتأهيل الأفراد والأسر. شامل التسامح وحملة قوية للتصدي للتمييز في المجتمع بدأ كبير ينبغي أن يكون.

2 - ينبغي على وزير الصحة أن يصدر توجيهاته على الفور لتسجيل كل طفل عند الولادة ، وبغض النظر عن جنسية الوالدين أو وضعهم .

3 - ينبغي لحكومة الكويت تنقيح قانون جنسيتها ، ولا سيما فيما يتعلق بحق المرأة على قدم المساواة مع الرجل في منح جنسيتها لأطفالها ، وتعديل القانون الذي يمنع المحكمة من الاختصاص بنظر مسائل الجنسية لتسمح لهذا .

4 - ينبغي أن دولة الكويت تنشيء مؤسسة وطنية لحقوق الإنسان.

5 - ينبغي على مفوض الأمم المتحدة السامي لشؤون اللاجئين ان يقدم الدعم الاستباقي لجهود الحكومة لانهاء انعدام الجنسية في الكويت ، و ينبغي على الأمم المتحدة و هيئات حقوق الإنسان و اليونيسيف أن يقيموا وجوداً أقوى في البلاد .


[web]http://www.refugeesinternational.org/policy/field-report/kuwait-still-stalling-statelessness[/web]​

The government of Kuwait continues to balk at granting nationality to its approximately 90,000 stateless residents, or bidoon. Lack of legal status impacts all areas of their lives. Kuwait must begin immediate and transparent reviews of all bidoon cases towards providing naturalization. Meanwhile Kuwait should guarantee the bidoon the right to work and earn equitable incomes, allow their children to enroll in public schools, provide them healthcare free of charge, and issue certificates that record births, marriages, and deaths. With Kuwait about to enter the UN Universal Periodic Review process on May 12, other states have an immediate opportunity to press the country to take these steps to address the statelessness problem.

Statelessness in Kuwait
More than 12 million people around the world lack an effective nationality. Either never having acquired citizenship in the countries where they were born, or having lost it, they have no legal bond of nationality with any state. Kuwaiti bidoon did not become stateless as a result of war, forced migration, or redrawing of borders between states. On the contrary, it was an absence of permanent borders that gave rise, in large part, to the problem of statelessness in the country.

The Arabic word “bidoon,” meaning “without” and short for “bidoon jinsiya” (without citizenship), is used to denote longtime residents of Kuwait who are stateless and, according to government figures, presently number just over 90,000. Many bidoon are descendants of Bedouin tribes that roamed freely across the borders of present day Kuwait, Saudi Arabia, Syria and Iraq. But because their ancestors failed to understand the importance of citizenship or given their centuries-old way of life they did not want to belong to any one country. Others were living outside the city walls or were illiterate. As a result, they did not or could not apply for nationality, though the majority had and still have legal documents that prove settlement in Kuwait earlier than the establishment of the state. Bidoon are indistinguishable from citizens, sharing a common language and culture.

The country’s 1959 Nationality Law defined Kuwaiti nationals as persons who were settled in Kuwait prior to 1920 and who maintained their normal residence there until the date of publication of the law. Approximately one third of the population was recognized as bona fide citizens, the founding families of the country. Another third was naturalized and granted partial citizenship rights. The remaining third was classified as “bidoon jinsiya.” Even now families include members who are citizens and others who are bidoon.

Bidoon once made up the bulk of the armed forces and police and served their country loyally. They believed that eventually the government would extend them citizenship. Bidoon were included in the 1965 government census, indicating they were considered Kuwaiti citizens.

After 1985, however, the government took a number of punitive steps to destroy the hope of citizenship. Bidoon were dismissed from their jobs, children were barred from public schools and driving licenses were revoked. They could no longer carry passports (known as Article 17 passports) unless they left the country and renounced the right to return.

Bidoon soldiers proved their loyalty again during the Iraqi invasion; a large number of bidoon were among the casualties and prisoners of war. But after the liberation of Kuwait in 1991, the government stepped up its effort to strip their rights. Bidoon were fired en masse from positions in the military and police, and only a small fraction was rehired. They could not collect severance pay unless they produced a passport, either Kuwaiti or foreign, or left the country. Tens of thousands of bidoon who fled the country or were forced to the leave were not allowed to return. Prisoners of war who returned did not receive a hero’s welcome. One widow told RI, “My husband didn’t get his job back. And when he passed away the Ministry of the Interior reclaimed the house. Our children can’t even study.” Families of dead soldiers cannot claim a father’s indemnity due to their failure to present a death certificate.

Moreover, an atmosphere of intimidation continues to plague the community. Most bidoon do not feel they can freely express themselves for fear of losing the little they have.

The social cost of denying human rights
In Kuwait, nationality is deemed a matter relating to sovereignty and courts cannot review sovereign actions of the state. Accordingly, the bidoon cannot petition the courts to have their citizenship claims adjudicated. Furthermore, citizenship in Kuwait is passed to children through their fathers, not their mothers. Thus, the children of a Kuwaiti woman and a bidoon husband are bidoon. Sometimes even the child of a Kuwaiti father and bidoon mother is also bidoon. Laws in Algeria, Tunisia and Egypt, which grant mothers the right to pass on their nationality to their children, could serve as models for revisions in Kuwait’s law.

Lack of legal status impacts all areas of life for bidoon: their identity, family life, mental and physical health, residence, education, livelihood, and political participation. The problem starts at birth. Bidoon children are not given a birth certificate. Under ordinary circumstances, a birth declaration is meant as a temporary document to be taken to the Ministry of Health and exchanged for a birth certificate. Stateless children in Kuwait, however, generally cannot obtain a birth certificate because their parents are not given marriage certificates. In some cases, parents have been strong-armed into declaring a nationality in order to obtain birth certificates and other civil registration documents.

The Convention of the Rights of the Child states that every child has the right to an identity. But when a bidoon father pulls out a copy of his child’s birth declaration, any observer can immediately see the problems. The child’s name is not indicated on the document, and any information regarding the child’s national identity, place of birth, and parents’ names is either non-existent or has long since faded. One parent said, “Our children are not part of this world.

Without birth certificates, children are barred from free education in public school. Parents must pay for private, poorer-quality schooling. A child of a divorced Kuwaiti woman or widow can acquire some nationality rights, including education, so there is a theoretical incentive for couples to divorce to guarantee their children’s future. In reality children of such broken families are not able to secure the intended benefits. Without birth certificates, children cannot apply for passports. Hence, families with a Kuwaiti father or Kuwaiti mother cannot travel together with their children, nor can the parents leave their children behind and travel.

Kuwait fails to take advantage of the valuable labor pool available in the bidoon population. Instead the workforce is largely composed of foreign workers. Because formal employment is precarious and only possible through “favors,” bidoon seek jobs in the underground economy: selling produce on the street, for example, and in some cases even turning to prostitution and the drug trade. Those who are employed face wage disparities with their citizen counterparts. While some individuals may manage despite everything to acquire resources through great personal initiative and exertion, these are quickly depleted through paying privately for services they do not receive from the state and supporting extended families with similar costs. Healthcare, including dental services, offered free of charge to citizens is withheld from them. They can not own property in their own names.

Bidoon in Kuwait explain that there is a vested interest on the part of traders and merchants to maintain the status quo, which accounts for some of the labor market problems they face. In reality, stateless people have much they could contribute to the societies they live in. An enlightened and forward-looking government policy would provide identification papers and work permits to all eligible persons, and permit access to training and education. The goal must be to prepare the stateless persons to render the best possible service to their homeland and the society in which they reside. “But we even need permission to dream,” one man said.

Statelessness threatens both national and global security
When a sovereign government determines its requirements for citizenship and then denies or withdraws citizenship to persons residing within its borders it creates marginalized groups of people. Such individuals subsist in the shadows and avoid to the extent possible contact with the government and its record keepers out of fear and distrust. National security is compromised as a result, particularly as people seek their own solutions, often by crossing international boundaries in an irregular and uncontrolled fashion.

Without the bonds of citizenship stateless individuals face denial of subsidiary human rights as noted above. And because governments are frequently unwilling to seek solutions to the plight of stateless people, they muddle along with half-measures that create an underclass often exploited politically and economically. The situation can be, and has been, compared to a game played with great sophistication by the country’s leadership, but the pawns are the lives of real people.

The surest guarantors of national, regional, and global security are inclusive and equal access to civil rights and services and the prevention of discrimination based on ethnicity, religious affiliation, or gender. No government, including those with large numbers of stateless persons within their borders, can remain as one scholar put it, “silent and sitting.” A European representative likened the situation to air quality. He explained this analogy saying, “What one country does affects us all.”

The darkest corners need the brightest spotlights
Despite Kuwait’s general progress, such as the notable inclusion of women parliamentarians for the first time in 2009, the human rights problem of statelessness has yet to be addressed in a meaningful way. As one individual expressed, “Reform in Kuwait is like a journey of a thousand steps, and we are only now beginning to lift the big toe of the left foot.”

A key contributing factor to the perpetuation of statelessness is the lack of transparency in the process of trying to adjust one’s legal status. Stateless people often find themselves caught in a costly cycle of buying their way out of situations for which they bear no responsibility. When dealing with government civil administration offices and providers of services, exchanging money or other favors can determine if or when they may be able to acquire citizenship or legal residency. Stateless people are forced into making their own compromises, using another person’s name to buy a home or maintain a business or purchasing a passport with an unlikely national affiliation.

The pattern of corruption is self-perpetuating. Individuals benefitting from it obviously have a strong incentive to maintain the status-quo. Corruption, fed by the desperation of stateless people, is probably one of the more difficult symptoms of the problem to correct. But it is the symptom, and statelessness is the disease.

Global efforts to increase transparency, curtail corruption, and reduce the production of fraudulent travel and identity documents should be broadened to address the underlying causes, and include investigations of the workings of citizenship/naturalization boards. Efforts should be made, ideally through an internationally mandated process by an inter-governmental institution, to study and document the benefits accruing to governments (or to powerful individuals within them) that fail to find and effectively promote solutions to statelessness within their territories.

Plugging the holes

As in other parts of the world statelessness in the Middle East region is a sensitive matter, and when the topic is mentioned a full range of feelings is expressed. One Kuwaiti admitted, “A lot of us think we are superior because we have money.” Another explained, “We can not give nationality to all these people”. One man said, “Some want to give all people citizenship but others would grant it to none of them.” Another admitted, “I am afraid for the wealth and identity of Kuwait. We have to get rid of them.” Fear and greed appear to prevail in Kuwait, and the problem is only getting bigger.

To date, the human rights mechanisms have failed to make a dent in Kuwait’s situation. In 1999, the Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) highlighted its concern that, in spite of efforts, the Government of Kuwait had not found a solution to the problems of bidoon. The Committee recommended that the state party find a solution to the problems faced by the bidoon and ensure the enjoyment of their rights without any discrimination, in accordance with articles 2 and 5 of the Convention.

In 2008, the Committee of the Convention on the Rights of the Child recommended Kuwait establish a comprehensive data collection system in order to ensure that data, disaggregated inter alia by age, sex, minority groups, vulnerable children, including migrant children and stateless children, are systematically collected and analyzed for measuring policy implementation. The Committee encouraged Kuwait to seek the assistance of UN agencies and programs, including UNICEF. The Committee also recommended that Kuwait continue and strengthen education and training on the provisions of the Optional Protocol as well as strengthen measures to disseminate the provisions of the Optional Protocol, with priority given to migrant children and stateless children.

Court decisions related to civil documents as well as to matters related to access for handicapped persons have not been implemented. Proposals in Kuwait’s Parliament to honor civil and social rights of the bidoon, practically equivalent to citizenship, are at a standstill. And recently the situation of the bidoon was swept into yet another body, a Parliamentary Planning Committee, for further study and resolution. “The country spends millions on development projects,” one person said, “Can’t they solve the bidoon situation?”
Just a few weeks ago during her late April 2010 visit to the country, the UN High Commissioner for Human Rights, Navanethem Pillay, met with Kuwaiti officials, UN representatives, and with members of the Kuwait Human Rights Society, but no one introduced her to a single Kuwaiti bidoon. The system continues to fail stateless people.

Nationality by any other name
Some say there is general agreement in Kuwait that the humanitarian consequences of statelessness should be addressed immediately, leaving the contentious issue of citizenship rights to a later date. At the same time, however, many Kuwaitis acknowledge that the problems associated with statelessness will escalate. Refugees International believes it is possible to move forward on two tracks simultaneously.

Kuwait must begin immediate and transparent reviews of all bidoon cases towards providing naturalization. Numerous bidoon are able to furnish ample proof of their families’ presence in the country for several generations and their loyalty to Kuwait, as well. Their applications for citizenship deserve consideration. Meanwhile Kuwait should guarantee the bidoon the right to work and earn equitable incomes, allow their children to enroll in public schools, provide them healthcare free of charge, and issue all persons certificates that record births, marriages and deaths.
At the same time the country should undertake a tolerance campaign to address discrimination in the society at large. This cycle of statelessness with its inherent indignity and insecurity is already taking its toll on the next generation. “This is just the tip of the iceberg,” and “What is worse is what you don’t see,” RI was often told.
There is a way out, according to one interviewee. His Highness the Emir of Kuwait could recognize the humanity (as well as the human capital) of the stateless population and make a historic decree granting them nationality. “The people of Kuwait will acknowledge this act,” the same individual noted. Kuwait is a small country between three big ones that have advantage in terms of population size. “It is in Kuwait’s strategic interest to have more citizens.” There is no better time than the present.

Senior Advocate for Statelessness Initiatives Maureen Lynch and consultant Charlotte M. Ponticelli traveled to Kuwait in April to assess the situation for bidoon there. This report also relied on information from consultants Patrick Barbieri and Michael Scott.
.


Policy recommendations

H.H. the Emir of Kuwait and Parliament should formalize and implement a plan to secure the civil and political rights of every person through a transparent evaluation of all unresolved bidoon cases, with the intent to grant citizenship for qualifying individuals and families. A robust and comprehensive tolerance campaign to address discrimination in the society at large should be commenced.

.The Minister of Health should be immediately directed to register every child at birth, regardless of parents’ nationality or status. .The Government of Kuwait should revise its

nationality law, particularly regarding the equal right of women to pass on their nationality to their children and also amend the law barring nationality matters from court jurisdiction to permit such.

.Kuwait should establish a national human rights institution.

.The United Nations High
Commissioner for Refugees should proactively support government efforts to end statelessness in Kuwait.

The UN Human Rights Bodies and UNICEF should establish a presence in the country.


[web]http://translate.google.com/translate?hl=ar&ie=UTF-8&sl=en&tl=ar&u=http://www.refugeesinternational.org/policy/field-report/kuwait-still-stalling-statelessness&prev=_t[/web]​
 

بني يعرب

عضو فعال
الاخ الفاضل عبدالله فيروز شاكرلك على الموضوع والخبر
ولكن عندي سؤال بعيدا عن العواطف وظروف مهنتك ومهمتك الحاليه في الدفاع عن قضيه البدون
هل كل البدون يستحقون الجنسيه قانونيا ؟ ؟؟

ولماذا قضيه البدون لها صوت في الكويت في حين ان اعداد البدون في السعوديه والامارات اكبر بكثير ولكن مالهم صووت ومعاناتهم اكثر
 

عبدالله فيروز

عضو بلاتيني / الفائز الثاني في مسابقة الشبكة الإجت
الاخ الفاضل عبدالله فيروز شاكرلك على الموضوع والخبر
ولكن عندي سؤال بعيدا عن العواطف وظروف مهنتك ومهمتك الحاليه في الدفاع عن قضيه البدون
هل كل البدون يستحقون الجنسيه قانونيا ؟ ؟؟

ولماذا قضيه البدون لها صوت في الكويت في حين ان اعداد البدون في السعوديه والامارات اكبر بكثير ولكن مالهم صووت ومعاناتهم اكثر

إذا كنا سنبحث عن مدى استحقاقهم .. فلا بد أن يتم توسيد هذا الأمر لأهله و هو هنا : القضاء الكويتي العادل ..
فمن يراه مستحقاً يقر له به .. و من لا يستحق يقر عليه به .. فحكم القضاء هو الفيصل في ذلك .

و سبق أن نوهت إلى ذلك في الصحف و ذكرت بأننا يجب أن نجعل الحل داخلياً
عن طريق القضاء الوطني .. قبل أن يسبقنا الوقت و نرى التدخل الخارجي .



أما بخصوص سؤالك الثاني .. فأنا لا أعلم إلا بخصوص دولة الكويت
حيث تتوفر واحة معطاء من حرية الإعلام في حدود الحفاظ على الأمن الوطني .
و هذا الأمر بسبب حنكة القيادة السياسية الحكيمة , و نحن على ثقة بأن
في دولة العدل ( ديرتنا الحبيبة ) لن يضام مظلوم بوجود قضاءنا الحر النزيه .
 

كويتي شمالي

عضو فعال
الاخ الفاضل عبدالله فيروز شاكرلك على الموضوع والخبر
ولكن عندي سؤال بعيدا عن العواطف وظروف مهنتك ومهمتك الحاليه في الدفاع عن قضيه البدون
هل كل البدون يستحقون الجنسيه قانونيا ؟ ؟؟

ولماذا قضيه البدون لها صوت في الكويت في حين ان اعداد البدون في السعوديه والامارات اكبر بكثير ولكن مالهم صووت ومعاناتهم اكثر

سلام عليكم

مشكلة لما الواحد يتكلم في ما لايعرفه يعني تدربي راسك بشي انت مو عارفه او جاهل فيه !

اذا وجد بدون بالسعوديه او دولة اخره فهم يتمتعون بـ مميزات الانسان والخدمات الانسانيه لانهم يضعون حد واعتبار للكائن البشري ويعطونه جميع المميزات باستثناء الجنسيه ياخذها بعد فتره

في الكويت الحيوانات اجلكم الله تتمتع بحقوق لايملكها البشر ... نعم نحن في عام 2010

لا علاج لا وظيفه لا شهايد ميلاد لا عقود زواج لاحق تملك ولا ولا ولا ولا ولا الحين عرفت الفرق !

وابي اوضح شي وهالشي لكل عنصري :) البدون جميعهم لايستحقون الجنسيه اوكي الحين راضيين ؟

ولكن يستحقون حياة كريمه كفلها لهم الاسلام قبل الاعراب و المتئسلمين

شكرا
شمالي
 

بني يعرب

عضو فعال
سلام عليكم

مشكلة لما الواحد يتكلم في ما لايعرفه يعني تدربي راسك بشي انت مو عارفه او جاهل فيه !

اذا وجد بدون بالسعوديه او دولة اخره فهم يتمتعون بـ مميزات الانسان والخدمات الانسانيه لانهم يضعون حد واعتبار للكائن البشري ويعطونه جميع المميزات باستثناء الجنسيه ياخذها بعد فتره

في الكويت الحيوانات اجلكم الله تتمتع بحقوق لايملكها البشر ... نعم نحن في عام 2010

لا علاج لا وظيفه لا شهايد ميلاد لا عقود زواج لاحق تملك ولا ولا ولا ولا ولا الحين عرفت الفرق !

وابي اوضح شي وهالشي لكل عنصري :) البدون جميعهم لايستحقون الجنسيه اوكي الحين راضيين ؟

ولكن يستحقون حياة كريمه كفلها لهم الاسلام قبل الاعراب و المتئسلمين

شكرا
شمالي


الظاهر الاخ يدربي راسه وفوق هذا ما يعرف يقرااا

كان سؤالي لعبدالله فيرووز وفيه استفسار بم انه الشخص الي ماسك القضيه
مو لك
والشيء الثاني كان استفسار وليس استنكار لحق البدون في فرق
وبعدين انا مع حقوق البدون الانسانيه ومع طرح موضووعهم للقضاء والاخ عبدالله يعرف هذا تماما ولكن انا مع البدون المستحقيين فعلا وليس بدوون اواخر الثمانينات
 

عبدالله فيروز

عضو بلاتيني / الفائز الثاني في مسابقة الشبكة الإجت
الأخ بني يعرب

شيء جميل ان تكون مؤيداً لسلوك الطريق القانوني و القضائي العادل
و هذا ينم عن حس وطني بوجوب حل المشكلة جذرياً بطريقة محايدة .
 

كويتي شمالي

عضو فعال
الظاهر الاخ يدربي راسه وفوق هذا ما يعرف يقرااا

كان سؤالي لعبدالله فيرووز وفيه استفسار بم انه الشخص الي ماسك القضيه
مو لك
والشيء الثاني كان استفسار وليس استنكار لحق البدون في فرق
وبعدين انا مع حقوق البدون الانسانيه ومع طرح موضووعهم للقضاء والاخ عبدالله يعرف هذا تماما ولكن انا مع البدون المستحقيين فعلا وليس بدوون اواخر الثمانينات

سلام عليكم

بما اني معني في هذه القضيه ارد والي ما عاجبه يروح يلقط كنار
smile.gif


غير هذا واضح جدا انك انسان وعندك احساس وماعندك عنصريه ولا تحسب انه دائمه لك

واضح جدا اخي مايحتاج تقول ( الظاهر تنسى ردودك ومواضيعك الاخرى ) :)

تحياتي لك واسف اذا حصل مني خطا

شكرا
شمالي
 

عزوز الاقرع

عضو بلاتيني
عبدالله فيروز
هل البدون لاجئين؟
اذا كان الجواب بنعم
فيرجعون الى بلدهم الام
...........................................
و ما دخل منظمة اللاجئين بموضوع البدون؟
 

بني يعرب

عضو فعال
سلام عليكم

بما اني معني في هذه القضيه ارد والي ما عاجبه يروح يلقط كنار
smile.gif


غير هذا واضح جدا انك انسان وعندك احساس وماعندك عنصريه ولا تحسب انه دائمه لك

واضح جدا اخي مايحتاج تقول ( الظاهر تنسى ردودك ومواضيعك الاخرى ) :)

تحياتي لك واسف اذا حصل مني خطا

شكرا
شمالي

اولا انا رائي بالقضيه هو مع قضيه البدوون المستحقين وطرحها على القضاء وتعوييضهم عن التاخير في اعطاء الجنسيه ماديا ومعنويا
بدون اواخر الثمانينات ليس لهم حقوق ويرجعوون الي بلدهم الام

انتهى
ان كنت من الي سجلوا اواخر الثمانينات اقولك من الحين اغسل ايدك ولا تضيع وقتك
 
الظاهر الاخ يدربي راسه وفوق هذا ما يعرف يقرااا

كان سؤالي لعبدالله فيرووز وفيه استفسار بم انه الشخص الي ماسك القضيه
مو لك
والشيء الثاني كان استفسار وليس استنكار لحق البدون في فرق
وبعدين انا مع حقوق البدون الانسانيه ومع طرح موضووعهم للقضاء والاخ عبدالله يعرف هذا تماما ولكن انا مع البدون المستحقيين فعلا وليس بدوون اواخر الثمانينات
بارك الله فيك
وشكرا على مشاعرك

عموما التقرير يثبت انه منظمات حقوق الانسان غير نائمة فى العسل ولاتنطلى عليها الافتراءات والتدليس الذى تمت تلاوته عليها اثناء الجلسة

والله ياخوى نسبة البدون الل دشوا بالثمانينات حسب علمى لاتتعدى 1 من الف

ياخوى الناس صارلها اكثر من نصف قرن واهى تطالب بانصافها

الغريب انه معاناة البدون وحرمانهم انطق دولة اسرائيل وجعلها تطالب بجنيس البدون او اعطاؤهم حقوقهم الانسانية والاجتماعية مع انه مطالبتهم هذى ليس فى مصلحتهم لان نتيجتها سكون استقرار وامن للبلد العربى وانت تعرف انه استقرار الدول العربية مومن مصلحة اسرائيل

الله يعين الحال

وتقبل تحياتى
 
عبدالله فيروز
هل البدون لاجئين؟
اذا كان الجواب بنعم
فيرجعون الى بلدهم الام
...........................................
و ما دخل منظمة اللاجئين بموضوع البدون؟
لاجىء ومتواجد بالكويت قبل 60% من المواطنيين؟؟؟



شهالحجى يرحم امك


تحياتى
 

كويتي شمالي

عضو فعال
اولا انا رائي بالقضيه هو مع قضيه البدوون المستحقين وطرحها على القضاء وتعوييضهم عن التاخير في اعطاء الجنسيه ماديا ومعنويا
بدون اواخر الثمانينات ليس لهم حقوق ويرجعوون الي بلدهم الام

انتهى
ان كنت من الي سجلوا اواخر الثمانينات اقولج من الحين اغسل ايدك ولا تضيع وقتك

سلام عليكم

مشاءالله طيب اخي دام انت مع المستحقين ليش مانشوف فزعتك معاهم !

فقط حيلك على الي مو مستحقين ( انا نفسي ضدهم ) ولكن لا اعيرهم اهتمام لانهم اساسا غير مستحقين ، أيضا الحمد لله لدي مايثبت بانني كويتي ابن عن جد .

شي اخر اخي اتمنى ان تفرق بين الاسلوب المذكر والاسلوب المؤنث او المعرف المذكر والمعرف المؤنث لانني اشك انه يوجد خلل لديك في التفريق حتى بين المعرفات المؤنثه والمذكره اعتقد خلل في الكيبورد :)

شكرا
شمالي
 
المضحك بالتقرير انه ذاكر تفاصيل دقيقة عن قضية البدون ...غالبية الاخوة معارضى القضية بالمنتدى لايعرفونها ويفكرون تجاه القضية بالنمط الحكومى المتمثل بفكر اللجنة التنفيذية والصحف الصفراء وعلى رأسهم جريدة "الوثن" الوطن


تكلموا عن البدون بالجيش والشرطة
تكلموا عن جواز مادة 17 وكيفية منحه وكيفية التصعيب على من يحمله لدرجة تجعله ورقة لاتغنى ولاتسمن من جوع

الترجمة خاصة فقط بالتوصيات
اما التفاصيل فهى غير مترجمة

واتمنى من اى واحد معارض للقضية ان يقرأ التفاصيل بشكل واضح ليعرف انه العالم اصبح قرية صغيرة ومايحدث فى اى دولة من انتهاكات لاى فئة من الشعب سيكون ظاهرا للعيان بكل تفاصيله المقززة
 

بني يعرب

عضو فعال
سلام عليكم

مشاءالله طيب اخي دام انت مع المستحقين ليش مانشوف فزعتك معاهم !

فقط حيلك على الي مو مستحقين ( انا نفسي ضدهم ) ولكن لا اعيرهم اهتمام لانهم اساسا غير مستحقين ، أيضا الحمد لله لدي مايثبت بانني كويتي ابن عن جد .

شي اخر اخي اتمنى ان تفرق بين الاسلوب المذكر والاسلوب المؤنث او المعرف المذكر والمعرف المؤنث لانني اشك انه يوجد خلل لديك في التفريق حتى بين المعرفات المؤنثه والمذكره اعتقد خلل في الكيبورد :)

شكرا
شمالي

لا تخاف خلل في الكي بورد وتم اصلاحه قبل لا تنبهني
واذا انت ابا عن جد واثبت القضاء ذلك لو فتح الموضووع للقضاء
اتمنى يتم تعوييضك ماديا فوق على الجنسيه
هل طابت نفسك
اتمنى ما تدربي راسك مره ثانيه
 

كويتي شمالي

عضو فعال
المضحك بالتقرير انه ذاكر تفاصيل دقيقة عن قضية البدون ...غالبية الاخوة معارضى القضية بالمنتدى لايعرفونها ويفكرون تجاه القضية بالنمط الحكومى المتمثل بفكر اللجنة التنفيذية والصحف الصفراء وعلى رأسهم جريدة "الوثن" الوطن


تكلموا عن البدون بالجيش والشرطة
تكلموا عن جواز مادة 17 وكيفية منحه وكيفية التصعيب على من يحمله لدرجة تجعله ورقة لاتغنى ولاتسمن من جوع

الترجمة خاصة فقط بالتوصيات
اما التفاصيل فهى غير مترجمة

واتمنى من اى واحد معارض للقضية ان يقرأ التفاصيل بشكل واضح ليعرف انه العالم اصبح قرية صغيرة ومايحدث فى اى دولة من انتهاكات لاى فئة من الشعب سيكون ظاهرا للعيان بكل تفاصيله المقززة

سلام عليكم

اخي ليبرالي هل بالامكان ترجمه التوصيات الي اللغه العربية ( للاسف ثقافتي لاتمكنني من الترجمه )

لاني كملت دراستي بسويسيرا وكنت اكل شوكلاته كثير وادرس اكل وادرس لين صارت ثقافتي شوكلاتيه وللاسف لا اعرف الإ لغه الشوكلاته عفوا اقصد لا اعرف الإ اللغه العربيه

شكرا
شمالي
 
اخوي ليبرالي بدون
هذا الكلام مو من عندي
من صاحب الموضوع

تقبل تحياتى
عديم الجنسية يتم النظر له كلاجىء والفكرة هذه اتت بعد الحرب العالمية الثاني

اما فى الكويت الوضع يختلف وخصوصا ان التجنيس بالكويت بدأ بعد إقرار قانون الجنسية سنة 1959 وهناك الكثير من البدون من تواجدوا قبل هذا التاريخ

والوضع هنا يختلف عن وضع اللاجئين

البدون فى غالبيتهم مواطنين تأخر تجنيسهم


تحياتى
 

عبدالله فيروز

عضو بلاتيني / الفائز الثاني في مسابقة الشبكة الإجت
عبدالله فيروز
هل البدون لاجئين؟
اذا كان الجواب بنعم
فيرجعون الى بلدهم الام
...........................................
و ما دخل منظمة اللاجئين بموضوع البدون؟

الأخ عزوز

تتولى المفوضية السامية لشئون اللاجئين و المنظمات الدولية ذات الصلة مهمة عديمي الجنسية حول العالم .

ما يقدر بنحو 12 مليون شخص في العالم ليسوا من مواطني أي دولة ، وبالتالي يحرمون من حقوقهم. حالة عديمي الجنسية في كثير من الأحيان يبقى الأطفال من الذهاب إلى المدرسة ، ويدين الأسر على الفقر . و بسبب انعدام الجنسية تأتي في كثير من الأحيان في الخلافات و الصراعات الماضية حول ما يشكل الهوية الوطنية و منح الجنسية , و التي لا يمكن أن تتم إلا من قبل السلطات الوطنية .

فبسبب تشابه الآثار بين حالة اللاجيء و عديم الجنسية , تم دمج الأخيرة من ضمن مهام الأولى .

و إن كنت أعتقد أنه يجب إنشاء منظومة خاصة بعديمي الجنسية .
 

كويتي شمالي

عضو فعال
لا تخاف خلل في الكي بورد وتم اصلاحه قبل لا تنبهني
واذا انت ابا عن جد واثبت القضاء ذلك لو فتح الموضووع للقضاء
اتمنى يتم تعوييضك ماديا فوق على الجنسيه
هل طابت نفسك
اتمنى ما تدربي راسك مره ثانيه

سلام عليكم

مبروك عقبال اصلاح اشياء اخرى داخليه ( اقترح عليك تروح تجيك علي البرسسور ) :)

ايضا مشكور على الدعوه وباذن الله عندما يفتحون القضاء سوف اثبت بانني كويتي وابشرك بالاخبار الي اعتقد تضيق خلقك :p

واخيرا ياشين الي يقلد :D

تحياتي لك :وردة:

شكرا
شمالي
 
أعلى